Har min bil kamrem eller kamkedja och vad är skillnaden?

Kamremmen är placerad i en plastbehållare bredvid motorn och ser ut som ett svart inrullat gummiband. Kamkedjan sitter runt en metallcylinder och är så tätt kopplad till motorn att den inte syns med blotta ögat. Anledningen till det är att kedjan (som består av metall) behöver bli smord av motorns olja.

Den här guiden ger dig några praktiska tips ifall du vill meka själv med din bil. Om du upptäcker ett problem när du skruvar i din bil kan det vara god idé söka bilservice hos en professionell bilverkstad .

Så ser du om bilen har kamrem

Det är betydligt lättare att se om din bil har kamrem än kamkedja. Bara skruva loss plastskyddet som sitter i en liten behållare bredvid motorn och ser du något som liknar ett svart gummiband vet du att din bil använder kamrem. Ibland kan det vara svårt av att få en bild av vad man menar när beskriver det på detta sättet. Jag har hittat en video där du kan se hur kamremen ser ut under karossen på en bil. Att se den borde göra det mycket enklare att förstå hur du ser om du har kamrem eller kamkedja.

Så ser du om bilen har kamkedja

Om du vill kontrollera att din bil har kamkedja behöver du öppna själva motorn i en ventil som sitter i motorns bakre del. Andra sätt att bekräfta om din bil har kamkedja eller kamrem är att kolla din bilmodell (uppmärksamma dock att tidigare ägare kan ha gjort ett byte), använda uteslutningsmetoden eller fråga din bilmekaniker. Den är videon kan även vara till hjälp för att få en bättre förståelse för hur din bil ser ut invändigt.

Skillnader mellan rem och kedja

Funktionen av kamremmen/kamkedjan är ungefär densamma. Att överföra, synkronisera och materialisera den rotationsenergi som skapas av bilens motor till dess växlar och hjul. Det är en absolut nödvändig uppgift som bilen är beroende av för att fungera. Går en kamrem av fungerar inte bilen, går en kamkedja av kan bilen fortfarande köras men motorn kommer ta så kraftig skada att reparationen riskerar överstiga bilens värde.

Överlag kan man säga att kamremmens främsta fördel gentemot kedjan är att den är miljövänligare och billigare i drift. Kamkedjans främsta plus är att den är mer förutsägbar. Du får själv avgöra vilken av dem du föredrar samt av hur stor betydelse det är i ditt val av bil.

Olika vikt

Kamkedjan och dess fäste väger betydligt mer än kamremmen och dess plastfölje. Högre vikt leder till att bilen behöver lite mer bränsle för att komma upp i motsvarande hastigheter vilket leder till att remmen ger upphov till en lägre energiförbrukning och bränslekostnad.

Fler jämförelser

Därutöver är kamremmen lite mer effektiv på att föra över motorns energi till växlar och hjul, vilket också minskar bilens bränsleförbrukning något.

För en bil som körs mycket är kamremmen det billigare och miljövänligare alternativet. Vid mindre regelbundet bruk däremot finns fler faktorer som behöver räknas in. Gummit i kamremmar är, till skillnad från metall (kamkedja), ett organiskt material som slits även om bilen inte är i rörelse.

Det är till och med så att remmen kan bli stel om den inte använts regelbundet och slits ut snabbare som ett direkt resultat av det. Kamremmen är även känslig för vätskor, torrt klimat och temperaturskillnader men kräver till skillnad från kedjan (som behöver smörjas med olja) ingen aktiv underhållning.

Kostnaden för en enskild kamkedja med montering är ungefär 3-5 gånger högre än vad den är för en kamrem, men då håller kedjan betydligt längre. En kamkedja ska om den sköts rätt hålla hela bilens livslängd. En kamrem håller ungefär 12 000 mil men den kan klara sig längre och den kan braka ihop innan dess. Det totala inköpspriset blir ungefär densamma där remmen har en mer varierande livslängd.

Förutsägbarhet och smidighet

Vid aktivt bruk låter kamkedjan betydligt mer än kamremmen. Nackdelen är att det orsakar mer buller i trafiken. Fördelen är att bilföraren själv kan höra att något är fel med motorn innan bilen får allvarliga skador. Lite uppmärksamhet och en skvätt motorolja då och då är med andra ord vad som krävs för att sköta en bil med kamkedja optimalt.

Kamremmen går tyst och det gör den även om den är sliten. För bilföraren uppfattas det här som allt eller inget: antingen fungerar alla kopplingar (från motorn till växlar och hjul) som de ska eller så fungerar nån koppling inte som den ska och då fungerar bilen inte alls. En bil med kamrem behöver därför kollas upp med regelbundna intervaller och från det att ett tveksamt läge uppstår behöver bilägaren överväga när remmen ska bytas.

Förutom att vara oförutsägbar i sina signaler har kamremmen också en betydligt mer oförutsägbar livslängd. Som nämndes ovan påverkas kamremmens livslängd av ett antal olika yttre faktorer som är svåra att påverka och så svåra att anpassa sig efter att det sällan är mödan värd. Dessutom klarar sig olika gummiremsor helt enkelt olika bra. Kör du bil aktivt och är beredd att leva i den ovissheten är remmen dock både snäppet miljövänligare och lite bättre för plånboken.

Referenser:
autobutler.se

audiforum.nu/threads/byta-kamrem-kamkedja-sammanst%C3%A4llning-vad-kostar-det-n%C3%A4r-ska-den-bytas.42/

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/kamkedja-vs-kamrem

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *